vrijdag 9 april 2010

Ding 19:Sociale netwerken


Ik heb een aantal sociale websites met de accounts van 23 dingen uitgeprobeerd. Met Hyves kun je zelfs je schulden afrekenen. Dit is misschien nuttig voor de inning van boetegelden etc. Linkedln is vooral handig als je een baan zoekt. Sociabel lijkt mij overbodig. Ook als je ouder bent kun je je net zo goed aansluiten bij Facebook of Hyves. Op Facebook heb ik een account genomen, waar ik een aantal collega's aantrof van de stadsbibliotheek.

Ik ben nog niet zo ver dat ik al een actief gebruiker ben van Facebook. De reden is dat ik niemand van mijn kennissen en vrienden ken die op een sociale website actief is. Natuurlijk zou ik ze kunnen uitnodigen of nieuwe Facebook vrienden kunnen zoeken, maar ook voel ik nog steeds weinig behoefte mij in dit soort sociale gebeuren te mengen. Het kost veel tijd en het levert volgens mij weinig op aan echte contacten.

De bibliotheek kan Facebook en Hyves goed gebruiken om promotie te maken. Het biedt ook een podium voor reacties en opmerkingen op de bibliotheek. Eventueel zou het personeel op persoonlijke titel zich kunnen aanmelden om mensen aan zich te binden. Het is immers minder aantrekkelijk vriend te worden van een organisatie.

1 opmerking:

  1. Met name het tweede punt in je laatste alinea is van belang. Zoek je gebruiker op en betrek ze in het gesprek. Stel ze vragen en beidt ze meerwaarde. Door ze tips te geven, te helpen en hun tips en wensen ter harte te nemen. Door ze uit te nodigen om "vriend te worden" van de bibliotheek.
    En pas op voor te veel personeelsleden in eens. Zo lijkt het op een personeelsding en niet op een dienstverlening voor de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen