vrijdag 9 april 2010

Ding 20: Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk



Last FM heb ik bekeken en vooral beluisterd. Het grote voordeel is dat je veel nieuwe namen leert kennen. Meestal zocht ik op een willekeurige naam om vervolgens te genieten van allerlei andere zangers. Ook kun je stijlen aangeven, bijvoorbeeld blues, fado e.d. Het viel mij op dat er een oneindige hoeveelheid muziek te vinden is. Ook heb ik natuurlijk geëxperimenteerd met klassieke muziek. Ze gaan echt veel verder dan het z.g. ijzeren repertoire. Leuk zijn de groepen waar je lid van kunt worden. Zo is er bijvoorbeeld een groep Debussy, maar deze kent weer een afsplitsing in een andere Debussy groep die wat strikter in de leer is. Het lijken net Nederlandse protestanten.

Verder heb ik Grooveshark en Blib Fm beluisterd. Met Grooveshark kun je afspeellijsten van andere deelnemers beluisteren. Het grote voordeel van Grooveshark is dat het gratis is als je de advertentie op je scherm voor lief neemt. Van deze advertenties heb ik geen last, omdat ik toch mijn scherm uitzet. Ik heb mijn computer namelijk verbonden met de geluidsinstallatie. Een vervelend nadeel van Grooveshark is dat het door zijn te grote populariteit soms niet te bereiken is.

Blib FM lijkt op Twitter. Het leuke is dat je een vriend of vriendin muziek kunt aanraden.

Op het eerste gezicht lijken deze websites een bedreiging voor de cd uitleen van de bibliotheek, maar ze wakkeren wel de muziekinteresse aan. Je ontdekt veel onbekende namen. Veel mensen hebben voor hun twintigste veel belangstelling voor muziek en zijn geïnteresseerd in veschillende stromingen, maar op latere leeftijd blijven ze voor wat betreft hun muzieksmaak stilstaan. Misschien dat ze opnieuw belangstelling krijgen voor de cd collectie in de bibliotheek om ze te downloaden voor hun eigen collectie.

1 opmerking:

  1. Dat is toch wat je wilt met de bibliotheek? Mensen inspireren en op nieuwe ideeën brengen. Door LastFM te combineren met je catalogus, heb je een geweldig instrument om je gebruikers verder te helpen in het ontwikkelen van hun muziekkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen