maandag 15 maart 2010

Ding 14: Instant messaging



Ten opzichte van e-mail en de telefoon heeft chatten het voordeel dat je ziet of de ontvanger aanwezig is aan zijn computer, want het grote nadeel van e-mail is dat je soms lang op een tegenbericht kunt wachten. De aangegeven programma's heb ik bekeken, maar er niet mee gechat. In het verleden heb ik de chatbox gebruikt via skype. Zelf vind ik telefoneren te verkiezen boven chatten. Het scheelt veel typewerk. Chatten gebruik ik voornamelijk als telefoneren niet lukt. Dan grijp ik soms naar de mogelijkheid van chatten.

Voor de bibliotheek lijkt het mij lastig IM te gebruiken om inlichtingen te geven, aangezien de belofte vaak niet waargemaakt kan worden dat iemand standby aan de computer zit. De kans is groot dat de inlichtingenmedewerker toch niet beschikbaar is, omdat hij/zij een lener aan het helpen is. De bibliotheek zou dus verplicht zijn een aparte medewerker te belasten met chatten, wat op mij minder efficiƫnt overkomt. Telefoneren is veel directer. Iemand kan meteen zeggen dat er gewacht moet worden.

1 opmerking:

  1. Ik denk ook dat het IM doorvoeren lastig is als het bij de frontoffice wordt geplaatst. In de backoffice zou het wel kans van slagen hebben. Het is een heel belangrijk communicatiemiddel en een goede dienstverlening voor mensen voor wie chatten een dagelijks gebruik is. Die zitten helemaal niet te wachten op een ritje of een telefoontje naar de bibliotheek. Die willen de bibliotheek gebruiken in de omgeving en met de middelen die voor hen doodnormaal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen